لمسه دوزی درب

درب هاي آکوستيک شده در بسياري از مواقع صداهاي مزاحم با فرکانس هاي ضعيف را تا حدود قابل ملاحظه اي حذف کرده و در مواقعي نيز نشتي صدا را به نسبت ميزان فرکانس توليد شده کاهش مي دهند. در فضاهايي که انعکاس صدا زياد است  نشتي صدا نيز از درب بيشتر خواهد بود و همین امر سبب کاهش توانایی درب در برابر امواج صدا می شود. این بدان معنی است که عایق کاری درب فقط می تواند میزان انتقال صدا را کاهش دهد.
یکی از روش های عایق کاری درب آکوستیک درب و لمسه کاری است که با استفاده از پارچه های مخمل یا چرم های مصنوعی و فوم های اسفنجی دورو صاف انجام می شود. آکوستیک درب و لمسه کاری معمولا به شکل لوزی یا مربع بوده و این اشکال توسط چرخ های خیاطی صنعتی روی چرم دوخته می شود که گاه چرم را به تنهایی و گاه نیز به همراه اسفنج به هم می دوزند. دوخت درب ها به شکل لوزی مرسوم تر است.
آکوستیک درب و لمسه کاری علاوه بر اینکه باعث کاهش انتقال صدا می شود روشی است که برای تزئین درب نیز محسوب شده و در ادارات کاربرد بسیاری دارد. برای آکوستیک درب و لمسه کاری معمولا از عایق اسفنجی با ضخامت 2 سانتیمتر و دانسیته بین 12 تا 20 استفاده می شود و باید توجه داشت که استفاده از عایق صوتی با ضخامت بیشتر و دانسیته بالاتر امکان دارد در مدت زمان کوتاه باعث پاره شدن دوخت های روی چرم یا اسفنج شود.

لمسه کوبی درب

يکي دیگر از روشهاي معمول جهت صداگیری درب، لمسه کوبی و چرم کوبی درب است. لمسه کوبی دقیقا به مانند لمسه دوزی انجام می شود و تنها تفاوتشان این است که در لمسه کوبی و چرم کوبی درب دیگر نیازی به دوخت چرم نیست. این روش به مانند روش قبلی با گل میخ و دکمه انجام پذیر است. یک از مزایای استفاده از این روش این است که لمسه کوبی این امکان را می دهد طرح ها و اشکال بیشتر و متنوع تری برای درب لمسه ایجاد کنیم.
یکی از مزیت های لمسه کوبی و چرم کوبی درب نسبت به روش لمسه دوزی این است که حذف دوخت این امکان را می دهد تا عایق زیر چرم را با ضخامت بیشتر و دانسیته بالاتر انتخاب کرد. درب هایی که در بعضی از قسمت ها درز بینشان با چهارچوب بیش از 1.5 سانت باشد این روش می تواند گزینه خوبی برای پوشش این درزها باشد. این روش اگرچه به مانند روش لمسه دوزی زیبایی کمتری دارد اما بعد بیشتری نسبت به روش لمسه دوزی در سطح درب ایجاد می کند.
معمولا براي لمسه کوبی و چرم کوبی درب از مواد زير استفاده مي شود. استفاده از عايق اسفنجي دورو صاف با چگالي بین 20 تا 25 کیلوگرم بر متر مربع و ضخامت 2 تا 3 سانتیمتر جهت پوشش سطح درب. استفاده از پارچه هاي مخمل و چرم هاي مصنوعي براي روکش عایق صوتی درب. استفاده از گل ميخ هاي ساده و سیاه قلم و دکمه هاي همرنگ پارچه يا چرم مصنوعي و گل پيچ هاي آبکاري شده جهت لمسه کوبی درب.

روکش چرمی درب

مهمترين کار در آکوستيک درب ها استفاده از عايق صوتي مناسب و درزگيري درب در محل تقابل درب با چهارچوب (فريم آهني) است. هرچه عايق صوتي استفاده شده چگالي یا دانسيته مناسبی داشته باشد و درزهای بين چهارچوب و درب به خوبي پوشش داده شود درب آکوستيک شده مقاومت بیشتری در برابر ورود یا خروج صدا خواهد داشت. پوشش درز بین درب و چهارچوب راه نفوذ هوا را کاهش داده و در نتیجه موجب کاهش صدا نیز می شود.
روش دیگری که برای عایق کردن درب می توان بکار برد آکوستیک درب با روکش چرمی چرمی یا پارچه است. در این روش به مانند روش های لمسه کوبی و لمسه دوزی از عایق اسفنجی و روکش های چرم مصنوعی و پارچه و البته بدون لمسه کردن با گل میخ یا دکمه استفاده می شود. از مزایای آکوستیک درب با روکش چرمی به نسبت روش لمسه دوزی این است که بدلیل عدم لمسه روی درب می توان دو لایه عایق اسفنجی در هر طرف درب استفاده کرد.
در روش آکوستیک درب با روکش چرمی از عایق اسفنجی با ضخامت بین 2 تا 4 سانتیمتر و دانسیته بین 20 تا 30 کیلوگرم بر متر مربع استفاده می شود. استفاده از پارچه های مخمل یا چرم های مصنوعی نیز در این روش معمول است. آکوستیک درب با روکش چرمی به طور معمول با عایق ضخامت 2 سانتیمتری انجام می شود ولی استفاده از عایق ضخامت 4 سانتیمتری نیز مانعی ندارد و فقط باز و بسته شدن درب را کمی دشوارتر می کند.

عایق صوتی درب

نصب عایق صوتی درب ساختمان ها بمنظور کاهش میزان انتقال صدا از محیطی به محیط دیگر انجام می شود. آکوستیک درب به سه روش صورت می گیرد آکوستیک درب با روکش ساده چرم یا پارچه بدون لمسه، چرم کاری درب با لمسه کوبی و آکوستیک درب به روش لمسه دوزی. در هر سه این روش ها یک نوع عایق صوتی درب ساختمان وجود دارد و همان عایق صوتی اسفنجی ساده است که با ضخامت ها و دانسیته های متفاوت قابل استفاده می باشد.
بطور کلی عایق هایی که بعنوان عایق صوتی درب ساختمان هستند را به دو نوع تقسیم می کنند عایق صوتی برای پوشش داخلی درب و عایق صوتی برای پوشش سطح درب. عایق های صوتی که برای پوشش داخلی درب استفاده می شوند از دسته عایق های ایزولاسیون صدا هستند و هنگام ساخت درب های ضد صدا قابل استفاده هستند. این عایق ها به ایزولاسیون صوتی داخل درب کمک بسیاری کرده و مکملی برای آکوستیک درب به حساب می آیند.
عایق های صوتی که برای پوشاندن سطح درب استفاده می شوند همان عایق های اسفنجی دورو صاف بوده و از دسته عایق های آکوستیکی محسوب می شوند. این نوع از عایق صوتی درب ساختمان روی سطح درب نصب می شوند و با روکش های چرمی یا پارچه ای محافظت می شوند و وظیفه اصلی آنها پوشش درزهای بین درب و چهارچوب است. یکی دیگر از دلایل استفاده از این عایق ها بخاطر قابلیت انعطاف پذیری آنها برای ایجاد اشکال لمسه روی درب است.

درب آکوستیک ضد صدا

ساختار کلی درب ها اینگونه است که در حالت معمول و استاندارد ساختمانی با یک پله که به آن اصطلاحا قابلمه درب گفته می شود با ایجاد یک دوراهه در سه طرف (بالا، چپ و راست) ساخته می شوند. این دوراهه داخل چهارچوب قرار می گیرد و دماغه موجود روی درب با ضخامت مشخص روی چهارچوب می نشیند. بدین ترتیب محل درز بین درب و چهارچوب پوشانده می شود و ناهماهنگی فاصله درب و چهارچوب دراین منطقه از دید پنهان می ماند.
اهمیت قابلمه کردن درب را می توان در مبحث کاهش صوت اینگونه تعریف کرد که وجود قابلمه می تواند ابزاری موثر برای شکست زاویه محل برخورد امواج صدا باشد. این دوراهه در صورتی که دو بار در حاشیه کلاف درب ایجاد شود می توان به ساخت درب آکوستیک ضد صدا دو پله دست یافت که با شکست زاویه بیشتر باعث کاهش قدرت امواج صدا که از این مناطق عبور می کنند می شود. ساخت درب آکوستیک ضد صدا دو پله یک محصول آکوستیکی با قابلیت کاهش بالای انتقال صدا است.
یکی از راه های کاهش انتقال صدا استفاده از روش ساخت درب آکوستیک ضد صدا دو پله است. معمولا شکل ظاهری درب در زمان ساخت درب آکوستیک ضد صدا دو پله مانند سایر درب های موجود در بازار درب های داخلی و ساختمانی است ولی دوبار دوراهه شده است. داخل این درب ها با عایق های صوتی زیر کار پوشانده می شود و چهارچوب متناسب با ساختار دوپله ای برای آن ها باید ساخته شود. درزگیری این درب ها یک مکمل عالی در کاهش انتقال صوت خواهد بود.

درب ضد صدا چرمی

در خصوص درب های دوپله گفتیم که دوبار دوراهه می شوند و زاویه شکست صوت بهتری نسبت به درب های معمولی دارند. همانطور که توضیح دادیم داخل این درب ها با عایق های صوتی پوشانده می شود و چهارچوب آن ها نیز باید به نسبت دوراهه ایجاد شده ساخته شود. در زمان نصب این درب ها توصیه می شود که چهارچوب را در حالی که درب روی پاشنه قرار دارد باید نصب کرد تا میزان پیچیدگی و تاب خوردگی احتمالی درب و چهارچوب را به حداقل رساند.
تبدیل درب معمولی به درب ضد صدا دو پله به دو شکل قابل تولید و ساخت است. روش اول برای تبدیل درب معمولی به درب ضد صدا دو پله این است که در کارگاه و از همان ابتدای مراحل تولید این کار انجام شود تا هسته درب کاملا با عایق پوشانده شود. روش دوم تبدیل درب معمولی به درب ضد صدا دو پله آکوستیک این است که درب های معمولی را با ساخت کلاف دوم روی درب و روکش ام دی اف به درب ضد صدا تبدیل کرد.
تبدیل درب معمولی به درب ضد صدا دو پله علاوه بر دوبار دوراهه شدن و بعضا با پوشش داخلی عایق صوتی، شکست صوتی بهتری را نسبت به درب های ساده بهمراه دارد. سطح این درب ها می تواند با روش لمسه کوبی یا لمسه دوزی نیز آکوستیک شود و همین روش باعث مقاومت بیشتر درب در برابر صدا می شود. دو پله ای بودن درب بهمراه آکوستیک درب با روش لمسه می تواند بهترین روش برای تولید یک درب آکوستیک ضد صدا باشد.

درب آکوستیک با پشم سنگ

در مواقعی که ساخت درب های ضد صدا دوپله ای ساده یا دوپله ای لمسه امکان پذیر نباشد می توان جهت کاهش میزان انتقال صدا با ساخت درب آکوستیک با پشم سنگ درب نیمه آکوستیکی با همان ساختار استاندارد درب که تک پله با یک قابلمه هستند تولید کرد. باید داخل درب را با عایق هایی مانند پشم سنگ، فوم پلی یورتان مایع، یونولیت و فوم ریباند پوشاند و سطح درب را با عایق اسفنجی ساده آکوستیک کرد تا به ساخت درب آکوستیک با پشم سنگ دست پیدا کرد.
استفاده از عایق های ایزولاسیون داخل درب و عایق های آکوستیکی سطح درب می تواند گزینه مناسبی برای رسیدن به این منظور باشد. وجود عایق های داخل درب بجای استفاده از شبکه های هانیکام و ام دی اف کمک بسیاری به کاهش انتقال صدا از میان درب خواهد کرد. آکوستیک درب با روکش چرمی ساده یا لمسه درب در کنار ایزوله صوتی درب می تواند با پوشش درز بین درب و چهارچوب ساخت درب آکوستیک با پشم سنگ را کامل کند.
نکته دیگر که باید توجه بسیاری به آن داشت این است که درب ها در اکثر مواقع روی چهارچوب خود کاملا منطبق نمی شوند و اين موضوع باعث ايجاد درز بين درب و چهارچوب خواهد شد. اين درزها در بعضي مواقع به حدي هستند که هرچقدر هم که داخل درب را با ایزوله قوی پوشش دهیم باز هم صدا به راحتي انتقال پیدا کند. ساخت درب آکوستیک با پشم سنگ بهمراه چهارچوب چوبي متناسب با درب بهترین روش برای حذف این شکاف ها مي باشد.

درب آکوستیک چرمی

ساخت درب آکوستیک چرمی و لمسه ساده ترین نوع از ساخت درب های عایق صدا است. درب های ساختمانی معمولا از جنس چوب یا ام دی اف و اچ دی اف ساخته می شوند. درب های چوبی نسبت به درب های ام دی اف یا اچ دی اف بسیار مقاوم تر و مستحکم تر هستند اما قیمت بالاتری هم دارند. درب های تمام چوب مقاومت بیشتری در برابر صدا دارند چرا که هسته درب ها کاملا پر است و چوب نوعی عایق صوتی نیز به حساب می آید. از این رو ساخت درب آکوستیک چرمی و لمسه تمام چوب کاهش صدای بیشتری دارد.
درب هایی که امروزه در بازار تولید می شوند و به دلیل پایین بودن قیمتشان تقاضای بیشتری هم دارند همان درب هایی هستند که با روکش ام دی اف یا اچ دی اف و از متریال های اینچنینی ساخته می شوند. داخل این درب ها عمدتا با شبکه هانیکام (شبکه کاغذی) پوشانده می شود و روکش درب ها نیز به نسبت از 3 میلیمتر تا 12 میلیمتر متغیر هستند. این درب ها از همان ابتدا در ساختشان هیچ تدبیری از نظر عایق بودن در برابر صدا در نظر گرفته نمی شود.
ساخت درب آکوستیک چرمی و لمسه ساده ترین روش تولید درب عایق صدا است. برای ساخت درب آکوستیک چرمی و لمسه، درب معمولی با پوشش داخلی هانیکام را بعد از ساخت و نصب روی چهارچوب با استفاده از عایق صوتی اسفنجی و روکش چرم مصنوعی یا پارچه های مخمل آکوستیک می کنند. عایق صوتی درب را باید با دانسیته و ضخامت مناسب انتخاب کرد و آکوستیک درب با روکش چرمی ساده یا لمسه دوزی و لمسه کوبی درب را به نسبت سلیقه و نیاز اجرا کرد.
تصاویر و جزئیات بیشتر از درب های آکوستیک و لمسه را در گالری لمسه کاری مشاهده کنید.